Det er vigtigt at kunne uddelegere arbejdsopgaver i en virksomhed, men det er lige så vigtigt at uddelegere dem på en god måde.
Læs mere om at uddelegere din tekstopgaver med GoEdit.
Du er generelt for uklar
En overordnet og meget generel fejl, som mange begår, når de skal uddelegere opgaver, er, at de er uklare i deres kommunikation. Der kan være mange ting, der gør, at din kommunikation bliver uklar. Måske er det slet ikke tydeligt, at du videregiver en opgave? Eller måske får du ikke helt kommunikeret, hvad opgaven egentlig går ud på? Sørg for at kommunikere klart, så du undgår misforståelser.
Tip: Sæt tid af til at give opgaven til din medarbejder, så der også er mulighed for at stille spørgsmål til opgaven.
Du deler ikke dine forventninger
Det næste punkt er tæt forbundet med det første. Det er nemlig den fejl, at du ikke gør det klart, hvad dine forventninger er til opgaven. Det er helt fint, at opgaven indebærer, at medarbejderen selv former opgaven, men så er det vigtigt, at du altså gør det klart, at du forventer input. Når dine medarbejdere kender dine forventninger, kan de også gøres deres bedste for at imødekomme dem.
Tip: Tænk over dine forventninger til opgaven, før du taler med medarbejderen.
Du glemmer at prioritere
Dine medarbejdere kan hurtigt få flere opgaver ad gangen, og måske du selv kommer med flere forskellige på samme dag. Det er selvfølgelig meget normalt og helt fint, men det kan være svært for medarbejderen at vide, hvilke opgaver der er vigtigst. Prioritér opgaverne og gør det klart, hvilke der skal løses først, om der er nogle af dem, der er tidspressede, og om der er andre, der kan vente.
Tip: Gør det klart for dine medarbejdere, hvilke opgaver der er vigtigst. Lav gerne en rækkefølge.
Du definerer ikke, hvornår arbejdet er færdigt
Det er et punkt, der sagtens kan tages for givet, men det kan faktisk godt være et problem, at der er uoverensstemmelse for, hvornår et stykke arbejde bliver set som afsluttet. I nogle tilfælde vil det sige sig selv, eller der vil være en naturlig afslutning på opgaven. Men i andre tilfælde kan det være godt at vide, om opgaven skal være perfekt, om det er bedre, at den bliver løst hurtigt, og hvornår du ser den som værende ført til dørs.
Tip: Giv gerne din medarbejder en definition af, hvornår du ser opgaven som afsluttet.
Du giver ikke et specifikt start- eller sluttidspunkt
Dette punkt hører lidt ind under nogle af de andre, men det er alligevel vigtigt nok til at have sit eget punkt. Det kan nemlig være en god idé, at du gør det klart, hvornår opgaven skal begynde, hvor længe den skal vare, og hvornår den skal være afsluttet. Hvornår regner du med, at den er færdig, og er dét en realistisk tidshorisont? Vær gerne specifik i forhold til uger, dage og timer.
Tip: Giv et klart tidspunkt for, hvornår opgaven skal begynde, og hvornår den skal være afsluttet.