Behovsudsæt dig til succes!

Behovsudsætning og selvkontrol kan være alfa og omega, når det handler om at nå sine mål. Vi giver dig fire gode tips til at træne disse dyder og opnå det, du drømmer om.

Mange kender Stanford Universitys “Marshmellow Experiment”. Det var et eksperiment, der gik ud på, at man samlede en gruppe børn, og hver især fik en skumfidus. De fik så at vide, at de ville modtage en ekstra skumfidus efter et kvarter, men kun hvis de kunne vente så længe med at spise den første. Da man opsøgte denne gruppe børn flere år senere, observerede man, meget interessant, at de børn, der havde formået at vente med at spise deres skumfidus, generelt klarede sig bemærkelsesværdigt bedre i livet, end dem der ikke havde. Dette er et meget tydeligt eksempel på, hvor nyttig selvkontrol og behovsudsættelse er for at nå sine langsigtede mål og arbejde mest hensigtsmæssigt og effektivt i dagligdagen. Hvis du ikke er sikker på, at du kunne have gemt skumfidusen til senere, så fortvivl ikke! Vi har samlet nogle konkrete eksempler på, hvordan du kan styrke og udvikle din selvkontrol og bruge den til at nå dine mål.

Kend dig selv

En af de vigtigste dele af at lære at behovsudsætte og styrke sin selvkontrol er ved at være bevidst om, hvad dine stærke og svage sider er. Hvor er du mest tilbøjelig til at lade impulserne råde, og hvor er det lettere for dig at fokusere på det langsigtede mål? Hvis du ærligt og objektivt kan vurdere disse ting omkring dig selv, er du allerede nået et godt stykke vej med at komme de mere udfordrende situationer til livs.

Tip: Slut dagen af med at gennemgå de beslutninger, du har taget i løbet af tagen, og vurdér ærligt, hvad motivationen bag var, og hvorvidt det var en hensigtsmæssig beslutning i forhold til dine langsigtede mål. Dette er et godt værktøj til at blive bevidst om dine typiske faldgruber.

Visualisér dine følelser

Det kan måske lyde en smule langhåret og navlepillende, men det er faktisk et meget effektivt værktøj at tænke på din egen “indre kamp” billedligt talt eller metaforisk. Det konkretiserer situationen, og det er altid nemmere at tage stilling til noget konkret.

Tip: Et eksempel på en sådan metafor kunne være at se de to sider af dig selv (den impuls-/behovsstyrede og den fornuftsbaserede og målstyrede) som to hære, der kæmper imod hinanden. Med en sådan metafor kan du “narre” dig selv til at vælge side og kæmpe mere stålfast for den målstyrede del.

Husk dine mål

Det lyder måske som en selvfølge, men et af de vigtigste tips til at styrke din selvkontrol er konstant at være opmærksom på de mål, du gerne vil nå. Husk hele tiden, hvad der er i sigte, og hvordan du arbejder for, at du selv og din virksomhed kan blive mere produktiv og effektiv i hverdagen. Start med små mål og tag det stille og roligt, så du starter ud med en succesoplevelse.

Tip: Skriv dine konkrete mål ned og hæng dem et sted, hvor du er sikker på automatisk at blive mindet om dem.

Ros dig selv

I 2013 blev Skumfidus-eksperimentet gentaget af University of Rochester, denne gang med et tvist. Gruppen af børn blev inddelt i to grupper og blev gentagne gange lovet belønninger for deres venten - lidt mere legetøj, hvis du venter to minutter ekstra, en større pakke farveblyanter, hvis du er tålmodig i fem ekstra minutter osv. Den ene gruppe børn blev trofast givet de belønninger, de blev lovet, imens den anden gruppe ikke gjorde. De børn, der ikke fik deres belønninger, mistede hurtigt al motivation og holdt op med at gøre en aktiv indsats. Dette beviser, hvor vigtigt det er at føle sig belønnet for sin indsats. Du kan sagtens belønne dig selv med noget konkret, men en helt elementær belønning er ros. Det er vigtigt at rose dig selv og gøre dig selv opmærksom på, hvor god du er, når du når et mål, træffer en rigtig beslutning eller opdager positive effekter af dit arbejde. Det er nemlig en fantastisk motivator til at blive ved!

Tip: Fortæl andre om dine mål og del din glæde med dem, når du når dem. Andres ros eller glæde kan somme tider virke som en endnu stærkere motivator end ens egen. 
Gå til e-bog