Den gode SEO-tekst

Dine tekster er vigtige, når det kommer til at blive synlig over for nye kunder og besøgende på din hjemmeside. Men det er nemt at miste overblikket, når man prøver at navigere i den mængde af information, der ligger på Google. Det behøver heldigvis ikke at være svært at få en god og SEO-venlig tekst. Vi guider dig nemt til den gode tekst.

Tekstens vigtighed

Grunden til, at teksten er enorm vigtig i forbindelse med SEO, er, at den er hele grundlaget, der gør det muligt for Google at lave sammenligninger. Der er mange parametre, som har indflydelse på, hvordan din hjemmeside bliver rangeret, nogle af dem er holdt hemmelige, mens andre er bekræftet i at have en sikker indflydelse. Nogle af disse er din overskrift, dine underoverskrifter og nøgleord i hoveddelen af din tekst. Derudover skal du også tænke over din metabeskrivelse og metatitel, som er dem, der kommer op i søgeresultaterne på Google. Det har også stor betydning, hvor mange der besøger din hjemmeside, og hvor længe de bliver på den efterfølgende. Det er altså teksten og dens indhold, der har indflydelse på, om dine kunder og besøgende vil blive på din hjemmeside og læse videre. Derfor er SEO-venlige tekster så vigtige.

Husk: Dine overskrifter, underoverskrifter og din placering af bestemte ord i teksten har stor betydning for søgemaskinerne.

 

Kvalitet, kvalitet, kvalitet!

Det er enormt vigtigt, at kvaliteten er i orden. Ligesom dig er der mange andre virksomheder, der gør deres ypperste for at få en god placering på søgemaskinerne og prøver at få kunder og besøgende ind på deres hjemmeside. De forsøger at få dem til at blive på hjemmesiden gennem godt indhold. Derfor skal du sørge for, at dine tekster er endnu bedre end konkurrenternes. Det gør du ved ikke at gå ned på kvaliteten. Teksten skal være læsevenlig og struktureret, og du må ikke bare kopiere allerede eksisterende tekster, for dette indhold bliver straffet, mens unikt indhold bliver belønnet. Derfor skal dine tekster også helst skrives fra ny af og allerhelst fra bunden. Den gode SEO-tekst skal altså være gennemarbejdet.

Husk: Dine tekster skal være unikke, gennemarbejdede og af høj kvalitet.

 

Fortæl kunderne, hvad de vil høre

Det virker som en selvfølge, at man skal fortælle sine kunder og hjemmesidens besøgende det, de vil høre, men mange glemmer det alligevel ofte. Virksomheder er så entusiastiske og godt inde i deres eget stof, at de helt kan glemme, hvad der egentlig er vigtigst for kunden. Derfor er det en god idé at lægge mærke til, hvilket af dit indhold der får bedst respons. Tænk særligt over, hvad besøgende har brug for at vide, når de søger på ord, der har med din virksomhed at gøre. Hvilken information er vigtigst for dem, og hvad søger de svar på? Dine tekster skal allerhelst besvare spørgsmål og give værdi for dem, der læser indholdet. Sørg også for, at dine overskrifter og undertitler passer til resten af tekstens indhold. Hvis det ikke passer sammen til kundens forventninger, bliver det fundet irrelevant, og det får du ingen gavn af.

Husk: Teksten skal have fokus på læserne og disses spørgsmål.

 

Keywords til din SEO-tekst

Keywords, eller nøgleord på dansk, er de vigtigste ord i din tekst. De indikerer, hvad din tekst handler om, og de er derfor enormt vigtige at have med, for det er disse, som Google særligt læser, når de skal finde relevante søgeresultater. Når du skal inkludere nøgleord, skal du både inkludere ord, der minder om hinanden og har den samme betydning, og forskellige grammatiske versioner og bøjninger af de enkelte ord. Du kan med fordel lave en søgeordsanalyse, der hjælper dig med at finde de ord, der er allervigtigst for din branche og dine ydelser. Der er mange muligheder på markedet, og der er også en del gratis værktøjer, der nemt lader dig finde gode resultater. Tænk nøgleordene med fra begyndelsen, når du skriver din tekst, så får du det bedste resultat.

Husk: Keywords er vigtige, og hvilke du bruger i dine tekster, har betydning for resultaterne.

Har du brug for flere hacks? Så læs også:

Gå til e-bog