Det gode (virtuelle) førstehåndsindtryk

Du ved, at et godt førstehåndsindtryk er alfa og omega når det kommer til at møde nye mennesker og potentielle kunder. Det samme gælder det virtuelle førstehåndsindtryk. Vi giver dig tjeklisten, der sørger for, at din hjemmesides besøgende får lyst til at vide mere.

Den visuelle kontakt

Uanset om dine kunder møder dig for første gang på din hjemmeside, gennem en reklame eller på de sociale medier, så er det helt essentielt, hvad du som virksomhed sender af signaler til dem. Det allerførste, dine kunder møder, er det visuelle, og derfor er det helt essentielt, at dette er på plads. Det skal være rart at kigge på, og så må det meget gerne vække interesse med farver eller grafik, så læseren ikke klikker væk eller scroller videre. Det samme gælder i øvrigt også i dine opslag på de sociale medier. Her er det særligt vigtigt, at dine opslag kan ses lige så godt på forskellige enheder. Sørg for, at billederne ikke bliver skåret uhensigtsmæssigt, når man læser på telefonen, særligt hvis der er tekst på billedet. Det sender et uprofessionelt signal, hvis de første bogstaver er blevet skåret fra. Derudover skal det være struktureret og nemt at finde rundt i. En forældet hjemmeside med alt for meget tekst i den samme skrifttype og størrelse gør det hele rodet. Der skal ikke være for meget, der kæmper om opmærksomheden, og så skal det være nemt at finde rundt på dine sider.

Tjek 1: Er det grafiske på plads, og er din hjemmeside visuelt dejlig at se på?

Teksten og dens sproglige aspekt

Sproget er noget af det, der kan betyde allermest for, om dine læsere bliver hængende. Når vi læser på en skærm som en computer eller tablet, så læser vi faktisk ikke på samme måde som i en bog. I stedet scanner vores øjne forskellige aspekter af siden samtidig, før vi begynder at læse fokuseret. Det betyder, at du med fordel kan bygge teksten op, så den fanger, og man får lyst til at læse mere for at nå ned til de andre afsnit. En fængende, men også relevant, overskrift skal være en af hovedprioriteterne, og underoverskrifter hjælper din læser med at navigere. Husk også at tænke over tonen, som dine virksomhedstekster er skrevet i. Ville dine kunder finde teksten interessant, og hvordan kommunikerer man generelt i den målgruppe, som du prøver at ramme? Skal det være formelt, uformelt, ærligt eller distanceret? Tænk også over, hvilke termer du bruger, og om du tager visse begreber for givet, som din målgruppe ikke kender. Pas på med at bruge engelske udtryk og tro, at andre ved, hvad de betyder. Omvendt skal du også sørge for at bruge de begreber, der er populære inden for din målgruppe, samtidig med at sproget virker naturligt.

Tjek 2: Rammer din tekst den målgruppe, som din virksomhed går efter?

Korrekt kommatering og tegnsætning

Ud over at sproget skal være fængende, så er det utrolig vigtigt, at det også er korrekt. Det gælder såvel slå fejl som tegnsætning. Mange danskere har generelt svært ved at sætte komma, men alligevel viser undersøgelser, at kunderne bemærker fejlene og faktisk frastødes af dem. Har du et godt produkt, og er virksomhedens visuelle og sproglige aspekter på plads, så er det brandærgerligt, hvis det er grammatikken, der trækker ned og gør, at du ikke vinder kunden. Arbejder du med grafisk design, virker det måske mindre væsentligt at gå op i, men det er faktisk ofte her, man lægger allermest mærke til fejlene. Det skyldes, at der ofte bruges mindre tekst på billeder, logo og grafik, men er fejlen først sket, så kan man næsten ikke undgå at lægge mærke til det. Hvis du sørger for, at det grammatiske er på plads fra starten, undgår du at skulle bruge ekstra tid på at lave det om, og du undgår, at irriterende, men skarpe kunder uden omtanke for de timer, du har lagt i arbejdet, påpeger dine fejl, så det kan ses af andre.

Tjek 3: Sørg for, at grammatikken er på plads, så det ikke er dét, dine kunder har fokus på.

Det skal virke!

Hvis der er noget, der kan gøre dine læsere frustrerede og få dem til at klikke væk, så er det, hvis tingene ikke fungerer. Hvis du er hjemmeside- eller grafisk designer, vil du sikkert gerne vise, hvad du kan med din egen smarte hjemmeside. Du får det måske til at regne, når kunden bevæger musen, eller også snurrer din forside rundt i en video, der går fra side til side. Begge eksempler er taget fra den virkelige verden, og selvom det kan se utrolig smart ud, så gør det ofte mere skade end gavn. Tænk på, hvad det gør for din kunde. En forside, der konstant bevæger sig, når man prøver at finde nødvendig information, skaber ikke glæde og begejstring, men irriterer i stedet og skaber frustration. Samtidig ligger man meget mere mærke til det, hvis tingene ikke virker. For eksempel støder jeg ofte på forsider med en hvid firkant i teksten, hvor en smart emoji eller animation skulle have været, men hvor det er gået galt. Hvis du har et smart design, men knapperne ikke virker, så er pointen tabt, og det samme er kunden. Hvorfor skulle de vælge dig, når din egen hjemmeside ikke engang virker?

Tjek 4: Sørg for, at knapper og funktioner virker. Især hvis du har smarte animationer på din hjemmeside.
Gå til e-bog