Fortæl den bedste historie og vind kunden!

Storytelling er en meget udbredt kommunikationsform og med god grund. Storytelling taler til os på et instinktivt, menneskeligt plan, der appellerer til vores følelser frem for vores fornuft. Storytelling kan gøre hele forskellen i forhold til, hvor loyal en kunde er, eller hvor dedikeret kunden bliver til dit produkt. Få et overblik over storytelling-teknikken og nogle metoder til at bruge den her.

Motivationen er det vigtigste

Simon Sinek, forfatter til bogen “Start With Why”, har meget rammende udtalt ordene: “People don’t buy what you do, they buy WHY you do it.” Når vi skal tage beslutninger om, hvad vi skal købe, hvilken virksomhed vi skal blive kunde hos, og hvem vi skal stemme på, vælger vi helt instinktivt ud fra, hvad vi spejler os i, og hvad der taler til vores følelser og visioner. Hvad du konkret gør, skal ikke være det, du brander dig mest på - det skal understøtte visionen og idéen bag din virksomhed og fremstå som et bevis på din motivation over for denne vision eller idé. Har du skrevet en kogebog, beskriver du den måske som “En overskuelig samling af hurtige, nemme, vegetariske opskrifter.” Dette er et fint produkt, men skal det virkelig slå igennem hos forbrugerne, skal du ikke bare fortælle dem, hvad det produkt, du har skabt, er, men hvorfor du har skabt det.

Eksempel: “Jeg brænder for at gøre det nemt og overskueligt for alle mennesker at lave lækker, vegetarisk mad. Jeg synes, at alle mennesker fortjener et sundt hjemmelavet måltid, også dem med en travl hverdag. Derfor har jeg samlet en række vegetariske opskrifter, der er fulde af vitaminer og proteiner, og alle kan laves på under 30 minutter.”

Værdierne i produktet skal i fokus

Old-school storytelling er eksempelvis parfumereklamer, der viser en mand sprøjte sig med en særlig parfume, hvorefter han går ned ad gaden og straks bliver omringet af attraktive kvinder, der lige pludselig er blevet tiltrukket af ham på grund af hans nye, fantastiske duft. En mere effektiv metode til storytelling, som igen vender tilbage til, at menneskers valg ofte mere eller mindre bevidst er forbundet med deres følelser, er at arbejde på at få dit produkt associeret med en særlig værdi eller vision. Historien kan somme tider på denne måde “overskygge” produktet, mens det selvfølgelig stadig er dette, der er det bagvedliggende fokus. Dette kan være en effektiv måde at påvirke din målgruppe på, uden at de selv er helt klar over det. Er dit produkt en skosværte, giver det mening at placere det i situationer, hvor stil og beklædning er i fokus. 

Eksempel: Vil du gerne have din skosværte til at blive associeret med unge, smarte, velklædte mennesker, så fokusér på den type mennesker, fortæl om dem, vis billeder af dem og tal om deres værdier. Dit produkt er implicit i situationen og kommer derfor automatisk til at høre sammen med denne type folk.

Vær personlig

Det er vigtigt, at en historie virker personlig og oprigtig, hvis den skal tale til dine kunders følelser. Hent inspiration i den måde, hvorpå din virksomhed opstod, hvad din passion eller dit drive bag den var, og ikke mindst, hvad det var for et hul, din virksomhed udfyldte, da den startede op. En “om os”-sektion på en virksomheds hjemmeside er ofte den mest besøgte, fordi kunderne får meget ud af at vide noget om, hvad der ligger bag “facaden”. Når de føler, de har et indgående og personligt kendskab til din virksomhed og mennesket bag, bliver de fleste kunder desuden mere loyale over for dit brand. Sørg derfor for at putte lidt ekstra arbejde ind i din fortælling “om os”.

Tip: Kunderne er den vigtigste del af din virksomhed og bør være i centrum. Det er derfor for eksempel meget relevant at fortælle ud fra deres perspektiv eller behov.

Få kunderne til at hjælpe dig

I det samfund, vi lever i i dag, har forbrugerne utrolig meget at skulle have sagt. Det er blevet muligt for hvem som helst at anmelde og rate hvad som helst. Sider som Trustpilot har gjort det nemt og overskueligt at finde forbrugeres erfaringer og kunders oplevelser med de fleste virksomheder. Forsøg at vende dette til din fordel. Hvis du har kunder, du arbejder særligt godt eller succesfuldt med, så lad dem hjælpe dig med at fortælle din historie. Hvis de deler deres personlige erfaringer med din virksomhed, bliver der sat navn og følelser på det, du tilbyder, samt givet konkrete eksempler på, hvordan dit produkt kan møde kundernes behov.

Tip: Det er vigtigt, at denne taktik ikke tages i brug med kunder, du ikke har et tæt samarbejde eller nogenlunde nært forhold til, da det kan virke afskrækkende på en kunde direkte at blive bedt om at være en del af din brandingstrategi.
Gå til e-bog