Kunsten at gøre sig umage

"Uanset hvad man vælger, må man gøre sig umage." Sådan sagde H.M. Dronning Magrethe II i sin nytårstale, nytåret 2014, og disse ord er om muligt endnu mere relevante i dag, end de var, da de først blev udtalt. Særligt er der en tendens til, at digitale elementer, sociale medieopslag, blogindlæg o.lign. bliver lavet i en fart, og langtfra er gennemarbejdede, fordi vi har følelsen af, at vi altid kan vende tilbage til dem på et senere tidspunkt. I dette blogindlæg gennemgår vi, hvad "umage" kan betyde for dig og din virksomhed, og hvorfor det er en disciplin, vi bør finde frem fra gemmerne.

Førstehåndsindtryk

Det signal, du sender ud, og lader andre dømme dig ud fra, når de kigger på din virksomheds hjemmeside, SoMe-platforme eller blogs, skulle gerne være så tjekket og professionelt som muligt. Hvis det første, der springer en potentiel kunde i øjnene, når denne møder din virksomhed, er en sjusket formulering, en tekst fuld af stave- eller slåfejl eller en tekst, der ikke virker gennemtænkt eller gennemarbejdet, vil kunden automatisk dømme virksomheden som værende mindre dygtig eller kompetent. Selvom din virksomhed intet har med skriftlig kommunikation at gøre, vil den stadig tage sig dårligt ud, hvis denne ikke er på plads. Sørg derfor ALTID for at læse din tekst igennem en, to eller tre gange, send den til korrekturlæsning eller få en anden til at kaste et blik på den, inden den offentliggøres.

Tip: Det samme princip gælder for dine onlinemediers visuelle udtryk. Et tjekket, gennemarbejdet og visuelt appellerende site er for din virksomhed, som et velsiddende, skræddersyet stykke tøj er for dig - en fantastisk mulighed for at udtrykke personlighed og give et godt indtryk.

Faglig stolthed

Det er altså bare mere tilfredsstillende at skabe noget, man er sikker på, har en vis kvalitet. Når din online content er tjekket, gennemarbejdet og gennemtænkt, afspejler det dig og dit engagement i din virksomhed. Du ville sandsynligvis aldrig gå på kompromis med din virksomheds kerneprodukter, så hvorfor sende et signal om, at du gør? Hvis du gør dig umage, kan det ses, og det er noget, der lægges mærke til!

Tip: Når du har produceret en tekst, et opslag el.lign., så læn dig tilbage og overvej, om du synes, det afspejler den måde, du gerne vil præsentere dig selv og din virksomhed på. Hvis ikke svaret er et klart ja, bør du måske give det en ekstra omgang.

Én ting ad gangen

Forsøg at undgå udefrakommende tanker og stimulans. Det er svært at koncentrere sig om at gøre sig umage med én ting, mens man har en anden i baghovedet. Lav en tjekliste, som du kan krydse af, når du er færdig med én opgave, og først herefter må du koncentrere dig om den næste. 

Tip: Hav dit mål i baghovedet og lad det motivere dig til at gøre den ekstra indsats.

Hold af processen

En af grundene til, at vi nogle gange glemmer at gøre os umage, er, at vi egentlig bare gerne vil have det, vi er i gang med, overstået, så vi kan komme videre til det næste. Det er forståeligt at have det sådan, da du højst sandsynligt har en masse, du stadig skal nå, og gerne vil arbejde effektivt og hurtigt. Prøv dog at fokusere på det, der er fedt ved den proces, du er i. Hvad har du netop lært af nye ting? Hvordan får den sætning, du lige skrev, din virksomhed til at fremstå supertjekket? Umagen er ikke for ingenting, så sørg for at observere den.

Tip: Beundr dit værk! Kig på det, du har skabt, og nyd, at du har gjort dig umage og skabt noget lækkert, gennemarbejdet content.
Gå til e-bog