Raket-emojiens storhed og fald 🚀

Det er ikke unormalt, at man ser de samme trends gå igen blandt web- og reklamebureauer. En tendens, der dog nu har vokset sig for stor, er raketsymbolet. Her er fortællingen om, hvorfor den er blevet så populær i branchen, og hvorfor det nu er på tide, at den dør ud.

Yndlingsemojien

De fleste, der bruger emojis, er også skyldige i at have deres egen yndlings – de der emojis, som man måske bruger lidt for ofte. Selv har jeg en kærlighed til den dansende dame og aben, der holder sig for øjnene, og de bliver ofte sendt afsted i sms’er til familie og venner. Det er dog også blevet populært i virksomheder, at man indsætter og kommunikerer med emojis for at vække en bestemt følelse i målgruppen og måske også for at virke mere menneskelig på de sociale medier, som jo netop er kontakt og forbindelser mellem mennesker. Strategisk er der helt sikkert også muligheder for virksomheder i at tiltrække bestemte målgrupper gennem brugen af emojis. 💃🙈

Kort sagt: Alle os, der bruger emojis, har også en yndlings. Det samme gælder nu virksomheder.

Raketten som det store hit

Det lader dog til, at raketten er blevet den helt store darling blandt virksomheder, der arbejder med hjemmesider, SEO og content. Den dukker op utallige gange i Facebook-opslag, på LinkedIn og i Instagram-profilers beskrivelser. Men værst af alt så bliver den massivt brugt på virksomhedernes egne hjemmesider. De bedste virksomheder har formået at lave deres egen grafik af raketsymbolet og gør den på den måde til deres egen. I gode tilfælde bruges den i forbindelse med tekstinformation om lancering. Men alt for mange virksomheder bruger den, uden at det fremgår klart ud fra konteksten, hvorfor de gør det, blot for at blive sidestillet med de værdier, den bringer med sig.

Kort sagt: Raketsymbolet er gået amok – værst af alt på virksomhedernes egne hjemmesider.

Hvorfor den er blevet så populær

Grunden til, at den har fundet vej ind i virksomhedshjerterne, har højst sandsynligt noget at gøre med det, den symboliserer. Raketten er næsten altid afbildet som værende på vej op i luften. Den er forbundet med rumfart, med selve universet og høj fart. For at den skal virke, skal kvaliteten og detaljerne være i orden. Det er en kompleks maskine, og der er store kræfter på spil. Det er alt sammen dyder, som de fleste virksomheder gerne vil have knyttet til sig. Men endnu vigtigere så symboliserer raketten også store drømme og ambitiøse projekter, og netop reklame-, web- og designbureauer arbejder ofte projektorienteret. Raketten viser, at de er klar til ”lift off” og ”launching”, altså at de er klar til både at løfte og lancere kundens projekter.

Kort sagt: Store kræfter, rumfart og lancering af projekter er stærke værdier, som raketten bringer med sig.

Hvad er problemet?

Okay, så virkelig mange web- og reklamebureauer bruger raketten, ”og hvad så?” tænker du måske. "Kan det ikke også bare være lige meget?” Problemet er, at selvom det kan være godt at lægge sig op ad trenden og blive associeret med symbolet og de positive billeder, den bringer med sig, så skal du som virksomhed også kunne skille dig ud på markedet for at blive valgt af kunderne. Det gør du selvsagt ikke ved at være ligesom alle de andre. Hvis du alligevel bruger raketten på din hjemmeside, så bliver du i så fald nødt til at gøre det væsentligt bedre end alle konkurrenterne. Men hvis du absolut skal hoppe med på emoji-trenden, så prøv strategisk at vælge et andet symbol. Et, der afspejler lige præcis det særlige ved din virksomhed. Som de fleste trends dør raketten forhåbentlig snart ud.

Kort sagt: Skil dig strategisk ud ved at vælge et andet symbol, der symboliserer din virksomheds kvaliteter.

Find mere inspiration til dit arbejdsliv her:

Gå til e-bog