Løft din virksomhed gennem partnerskab

Arbejder din virksomhed sammen med andre virksomheder? Eller har du overvejet at begynde? Vi giver dig her de bedste fordele ved et partnerskab mellem virksomheder og tip til, hvordan I sammen kan løfte hinanden.

Når man taler om virksomheder, der arbejder sammen, ser vi to tendenser. De første er dem, der løber skrigende bort, fordi de på ingen måde kan se, hvorfor de dog skulle bruge tid på at komme i kontakt med og samarbejde med andre, når de også har deres eget at se til. Og så er der dem, som sagtens kan se alle de fordele, der er forbundet med et partnerskab.

Specialisering og uddelegering

Den teknologiske udvikling de seneste år har betydet, at nogle virksomhedstyper bliver forældet og lukker, mens andre bliver mere og mere efterspurgte. Det betyder også, at der i nogle områder bliver flere om buddet. Når man som virksomhed skal overleve i en stærkt konkurrencepræget branche, så betyder det også, at man bliver nødt til at skille sig ud og tilbyde noget, som de andre ikke gør. Det er her, samarbejdet med andre virksomheder kommer ind i form af specialisering. Står kunden mellem to eller flere lige kompetente valg, kan dét, at du kan tilbyde og anbefale partnere med helt unikke og specialiserede kundskaber, være det, der gør hele forskellen.

Tip: Samarbejd med superdygtige og specialiserede virksomheder, så du kan tilbyde dine kunder den ekstra gode service.

Større netværk af kunder og kontakter

Selv om man har helt styr på det der med kommunikation og de sociale medier, kan det sommetider være svært at blive hørt i mængden af tilbud og reklamer, der alle råber højere for at overdøve hinanden. I stedet for at gå med på koret kan du og dine samarbejdspartnere konstruktivt hjælpe hinanden. Både ved at blive nævnt af den andens virksomhed, når behovet for din specialisering opstår hos deres kunder, og ved aktivt at promovere hinanden. Det kan gøres ved at have partnere stående på selve hjemmesiden eller ved at dele et opslag, hvor der lægges vægt på den andens kompetencer. Når kunden skal prøve din virksomhed for første gang, kan der nemt opstå usikkerhed, for er de nu sikre på, at du har kvaliteten i orden og leverer det, du lover? Ved at blive anbefalet af en virksomhed, som de stoler på, har du allerede opbygget tillid til kunden.

Tip: Forøg dit netværk og få flere kunder ved at indgå et samarbejde, hvor I anbefaler hinandens virksomheder.

Sparring og udvikling

Har du været en del af ræset i utallige år, så kører din virksomhed måske fast i de samme vaner og har brug for nye perspektiver. Eller måske er din virksomhed en startup, hvor du som ny i faget kunne bruge noget sparring fra en med mere erfaring end den, som du indtil nu har kunnet opbygge. Uanset om din virksomhed er ny eller gammel, er det altid sundt at høre, hvad andre virksomheder gør, og anskue arbejdet fra en anden vinkel. Det kan du også bruge et virksomhedssamarbejde til. Brug partnerskabet til at blive inspireret til din virksomheds fremtidige udvikling.

Tip: Få sparring og nye idéer til din egen virksomhed ved at høre en andens perspektiver.

Find mere inspiration her:

Gå til e-bog